"

Ікс-кілометр - територія людини

"
[

персональний сайт Олени Маляренко

творчість, журналістика, комунікації
]
& журналістика & ситуаці-Я & Клієнти не повинні страждати через «обрахункові помилки» ПФУ

Клієнти не повинні страждати через «обрахункові помилки» ПФУ

27.04.2019 01:43

Юрист допоміг пенсіонерці скласти заяву до органів ПФУ, де вона просить повернути на її пенсійний рахунок стягнуті з нього кошти як надміру зараховані або надати рішення на підставі якого проводиться стягнення/відрахування

Іноді доводиться чути від пенсіонерів, що Пенсійний фонд поводиться не як державний орган, а як злочинець, діючий проти власного народу. І хоча це емоційне перебільшення, у деяких випадках працівники ПФУ насправді діють безвідповідально, та й ще порушують закон. Про такий прикрий випадок розповіла юристам Херсонського Офісу Мережи правового розвитку при ГО «ІРЦ «Правовий простір» Галина Миколаївна Татарченко.

Пані Галина розповіла, що в жовтні 2017. їй збільшили пенсію, що було дуже доречно, адже стан її здоров’я потребував досить недешевого лікування. Вона не уточнювала, у зв’язку з чим відбулося це підвищення, логічно розмірковуючи, що влада прийняла відповідну постанову. Та недовгою була радість. У грудні 2018 р. пані Галина отримала дуже маленьку суму і страшенно тому здивувалася – пенсія була навіть меншою за ту, що надходила до рахунку до підвищення. Вона звернулася до Херсонського об’єднаного управління ПФУ за роз’ясненнями. І отримала офіційного листа від начальника відділу з питань призначення та перерахунку пенсій Н.В. Прачковської, у якому йшлося, що наразі з її пенсії продовжується утримання суми коштів, зайво нарахованих їй в жовтні 2017 – листопаді 2018 рр., у розмірі 20% від суми нарахованої пенсії. При цьому саме проведення стягнення/відрахування було обґрунтовано наявністю «рахункової помилки» зі сторони органів ПФУ. И як правову підставу для утримання «зайвого» у листі вказали ст. 1212 ЦК України, ст. 50 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне страхування» та п. 19 Постанови КМУ № 1596 від 30.08.1999.

З цим листом і питанням, чому саме вона має нести відповідальність за помилки державної фінансової установи, пенсіонерка і звернулася до керівника Херсонського Офісу МПР Сергія Плахотнюка. Він ознайомився зі всіма обставинами справи і роз’яснив, що подібні дії з боку ПФУ є незаконними.

По-перше, відповідно до ч. 1 ст. 1215 ЦК України «не підлягає поверненню безпідставно набуті: <…> пенсії, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача». Оскільки це ніяк не помилка пані Галини, стягнення коштів – на совісті відділення ПФУ.

По-друге, в будь-якому випадку, законна підстава передбачає отримання відповідного рішення суду (згідно ст. 50 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне страхування»). А пані Галина нічого про існування такого рішення не знає, її ніхто не повідомляв. Тобто її фактично позбавили можливості оскаржити рішення (якщо воно існує) у встановленому законом порядку.

Юрист допоміг пенсіонерці скласти заяву до органів ПФУ, де вона просить повернути на її пенсійний рахунок стягнуті з нього кошти як надміру зараховані або надати рішення на підставі якого проводиться стягнення/відрахування.

Нещодавно, 18 квітня 2019 року, пенсіонерці зателефонували і попросили прийти за відповіддю на її заяву. Про результат розгляду нічого не сказали. За словами пенсіонерки, в той день вона особливо не розраховувала на позитивне вирішення її справи. Тим більшою була її радість, адже з листа-відповіді слідувало, що орган Пенсійного фонду визнав свої дії неправомірними, у зв’язку з чим пані Галині повернули усі кошти, які було незаконно стягнуто з її рахунку. Таким чином, суму надміру сплачених коштів пенсіонерка повертати не повинна.

*Ім’я змінено з етичних міркувань.

Адреса Центру безоплатної первинної правової допомоги у Херсоні: пр. Ушакова, 37, каб. 115 (будівля Херсонської міської ради, І поверх).
Графік роботи юристів: понеділок – четвер з 9.00 до 17.00. По п’ятницях з 9.00 до 15.45. Обідня перерва з 12.00 до 13.00.
Попередньо записатися на прийом можна за телефоном (099) 468 38 48.

P. S. Центр безоплатної первинної правової допомоги створений Херсонським офісом Мережі правового розвитку при ІРЦ «Правовий простір» за підтримки Херсонської міської ради та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках проекту «Енергія змін: правовий вимір».

Юлія Манукян

календар

    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031